Startende ondernemer en de groothandel

Groothandels zijn er net zoveel als dat er kledingmerken zijn… en dan nog een aanzienlijk aantal meer! Hoe weet ik dan met welke groothandel ik in zee moet gaan? Aan welke voorwaarden dien je eigenlijk te voldoen om bij een groothandel te “shoppen” en hoe kom ik in gesprek om goede afspraken te maken voor een succesvolle inkoop en de mogelijkheid om de volgende keer weer terug te kunnen komen? Ook wil je als beginnende ondernemer niet worden weggezet met de meest ongunstige voorwaarden, maar hoe voorkom ik dat? Op deze zaken wil ik in het onderstaande artikel ingaan.

Zakelijke markt

Een groothandel is bedoelt om de zakelijke markt te bedienen. Dit is in de kledingbranche niet anders al hebben we in het verleden wel eens de indruk gekregen dat er als particulier ook de mogelijkheid bestaat om in de groothandel te gaan winkelen. Bedrijven als de Makro en Sligro hebben de naam om met behulp van een “geleend” pasje ideaal te zijn voor de particulier die ook eens wil genieten van de voordelen van de groothandel. Nu zal het je waarschijnlijk niet verbazen als nog maar eens duidelijk wordt gemaakt dat groothandels de winkeliers en bedrijfsmatige verkopers horen te leveren.

Hoe begin ik?

Nu wil je als kersverse winkeleigenaar van een kleding- of webwinkel zaken doen met een van de gevestigde groothandels. Dit blijkt nogal eens lastiger te zijn dan dat je vooraf had kunnen bedenken. De meeste groothandels zijn namelijk geneigd om te leveren aan gevestigde winkelketens en schijnen bij voorbaat al bedenkingen te hebben bij alle nieuwe webwinkels die als paddenstoelen uit de grond lijken te komen. Daar komt bij dat een nieuwkomer ook gezien kan worden als concurrentie van de bestaande afnemers van de groothandel waarmee zij vaak al een langdurige en duurzame relatie hebben opgebouwd. Hierom loop je als startende ondernemer vaak tegen zaken aan die de contacten en afspraken met een groothandel bemoeilijken. Ongunstige voorwaarden als minimum afnames, het niet mogen retourneren van producten en hogere prijzen door het ontbreken van vaste klant kortingen doen het lijken alsof de groothandel niet op jouw afname zit te wachten.

Net als in elke sector is de start periode van een bedrijf er een van tijd en geld investeren en weinig winst. Door de hogere inkoop blijft er weinig marge over voor winst en zal de startende ondernemer geneigd zijn niet in zee te gaan met een dergelijke groothandel. Het loont echter om persoonlijk contact te zoeken met enkele groothandels om af te tasten wat de mogelijkheden zijn op de langere termijn. Zo zal een groothandel mogelijk betere voorwaarden in het vooruitzicht kunnen stellen als je over een bepaalde periode een stabiele afnemer blijkt te zijn en kan je door de afname van artikelen die op voorraad zijn blijven liggen mogelijk reeds gelijk goede afspraken maken wat de groothandel eerder kan bewegen om andere voorwaarden ook op kortere termijn te versoepelen.

Dresses Only

Dresses Only

Een goed voorbeeld van hoe het ook anders kan is Dresses Only. De eigenaresse Miriam is begonnen als kleine retailer met een webshop waarop zij haar jurken aanbood en is, nadat dit al snel een groot succes bleek te zijn, een groothandel begonnen van waaruit zij en haar zus Jolanda andere retailers op frisse wijze weet te bedienen. Vanuit de ervaring van een startende ondernemer weet Dresses Only als geen ander hoe lastig het kan zijn om met een leuke collectie op de markt te komen en daarbij motiveert eventuele stugge onderhandelingen met een groothandel zoals eerder genoemd niet echt. Hierom biedt Dresses Only snelle levering van haar producten tegen een goede marge en van uitstekende kwaliteit. Dit alles is er op gericht om als retailer je de kans te geven de klanten regelmatig te verrassen met nieuwe collecties van wisselende en unieke kledingstukken.

Om geen onderscheid te maken tussen grote en kleine retailers of gevestigde en startende bedrijven vereist Dresses Only geen minimum afname. Er wordt niet gewerkt met klantkortingen en alle prijzen en voorwaarden zijn duidelijk en transparant. Als gevolg hiervan is het niet mogelijk om spullen te retourneren, met als uitzondering uiteraard gegronde klachten met betrekking tot de kwaliteit, maar door het ontbreken van een minimum afname bepaald de klant het risico wat hij neemt door de grote van de bestelling. Op deze wijze heeft Dresses Only een prima concept neergezet voor zowel de startende als ook de gevestigde retailers en biedt zij voor elk wat wils! Ten slotte, dit alles geldt niet alleen voor Nederlandse ondernemers, Dresses Only levert ook aan Belgische winkels. Ook voor kleding verkopers in Vlaanderen is dit dus een groot geschenk.